Øvelser til akutte smerter i lænden

Har du fået akutte smerter i lænden eller hold i ryggen, er der nogle ryg øvelser du selv kan forsøge.

Men før du går igang, skal du lige sikre dig, at du ikke:

• Er følelseløs i et område svarende til, at du havde ridebukser på.
  • Kan komme af med vandet eller holde på afføring.
  • Pludseligt har mistet evnen til at aktivere din muskler i benene.

De ovennævnte ting sker heldigvis sjældent ved akutte lændesmerter, men hvis de sker for dig, skal du søge læge eller skadestue med det samme.

Har du ikke oplevet nogen af ovennævnte punkter, kan du roligt forsøge dig med øvelserne nedenunder.

Øvelserne har til hensigt at lindre dine lændesmerter, og hvis øvelserne er de rigtige for dig, kan du forvente:

• at smerten ved øvelsen aftager efterhånden, som du gentager den
  • at du efter øvelsen har mindre ondt og kan bevæge dig mere frit

Har du mere ondt, når du er færdig med øvelserne, skal du ikke forsætte med dem.

Ønsker du at få hjælp med lige netop dine smerter, kan du booke en tid til en individuel undersøgelse og behandling.

Øvelser

Øvelse nr. 1 er en hvilestilling, som kan anvendes, hvis du har konstante smerter tværs hen over lænden og derfor har svært ved at rette dig ud.

Øvelse nr. 2 arbejder med at få mere bagudbøjning i din lænd ved at anbringe dig i en let bagudbøjet stilling og er en fortsættelse af øvelse nr 1.

Øvelse nr. 3 er den hårdeste af de 3 og arbejder på at genvinde fuld bagudbøjning i din lænd.

Har du ikke haft gavn af de 3 første øvelser, kan du forsøge med øvelse nr. 4. Specielt hvis du har smerter i lænden, som er mere i den ene side end den anden.

Øvelse nr. 5 er til, hvis du har fået et hold i ryggen, og hvis du er blevet skæv i ryggen – fordi det simplethen gør for ondt at have lige meget vægt på begge ben.