Find ud af, hvorfor det er godt, at du har en disk i ryggen.

Slidte disk, Min disk er hoppet ud, Diskusprolaps – Når vi hører om disken i ryggen er det ofte problemer, vi hører om.

Man får ligefrem fornemmelsen af at det ville være bedre, hvis vi slet ikke havde nogen disk i ryggen. Men den har faktisk et par funktioner der er værd at samle på.

Din diskus er en stødpude.

Disken indholder en blød kerne, som fungerer lidt som en gel i en sko eller en støddæmper på en bil. Når du går og står tager dine disk noget af stødene, så de ikke forplanter sig op igennem kroppen. Uden disken ville stødende kunne forplante sig helt op til hovedet.

Når du går i seng, går din disk på druk

I løbet af dagen presses der vand ud af disken, når vi går og står. Den mister ca 10% af sin højde i løbet af dagen. Det betyder at voksne mister ca 1 – 2 % af deres højde fra morgen til aften. Hos børn er der mere væske i disken og den er forholdsvis større i forhold til deres højde.  Børn kan derfor “krympe” flere cm i løbet af en dag – Du kan jo prøve at måle højden på dine børn morgen og aften.

Det kan lyde bekymrende at disken bliver flad, men når du ligger dig ned, suger den væske til sig. På den måde bliver den tanket op til en ny dag, mens du sover.

Det er også en af grundende til, at du er mere stiv i ryggen om morgenen. Men husk på, det er helt normalt.

Din diskus er et ledbånd.

Den yderste del af disken fungerer som et ledbånd, som er med til at styre ryggens og nakkens bevægelser. Det er det, du mærker strammer, når du kommer helt ud i yderstillinger. Uden det ville dine bevægelser være svære at koordinere i yderstillingerne.

Ledbånd skal være både fleksible og stærke. Det bliver de gennem vedligeholdelse af bevægelighed og mange gentagelser med lav belastning.

Din disk har derfor både brug for bevægelse og hvile (søvn) for at kunne fungere optimalt.

Videoen neden under forklarer mere om diskens funktion

Book en tid til en individuel vurdering, hvis du har problemer med din disk.