Facetled

Hvad er et facetled

Facetled er små led i ryggen, der er placeret mellem hver ryghvirvel.
Facet leddene er med til at styre rygsøjlen bevægelse.
Knoglerne der danner facetlledene fungere også som ophæng for ryggens muskler

Hvorfor får man ondt i facetleddene?

Smerter i facetledene kan opstå på grund af skader, overbelastning eller slid. Smerterne kan føles som en stikkende eller brændende fornemmelse i ryggen, ofte en lokal smerte lige ved siden af rygsøjlen.

Ofte sidder facetledssmerter mellem skulderbladene / den øverste del af ryggen.

Hvordan behandles smerter fra facetled

Fysioterapi og øvelser kan være effektive i at behandle smerter i facetledene.

Først og fremmest kan jeg hjælpe med at identificere årsagen til smerten og derefter designe en individuel behandlingsplan til dig, der kan inkludere øvelser for at styrke de omkringliggende muskler og forbedre fleksibiliteten, samt manuel behandling.

Nogle af de øvelser, der kan hjælpe med at lindre smerter i facetledene, inkluderer:

• McKenzie øvelser: Disse øvelser er designet til at reducer smerter og øge bevægeligeheden i ryggen.
  • Styrkeøvelser øvelser: Øvelser som hjælper med at styrke de muskler, der holder ryggen stabil og velfungerende
  • Stræk øvelser: Øvelser for at strække musklerne i ryggen kan hjælpe med at reducere spændinger og smerter.
  • Manuel behandling: I nogle tilfælde kan ledmobilisering / manipulation og bløddelsbehandling være med at lindre smerterne i specielt i opstarten.
facet led
facetled behandling

I sjældne tilfælde kan det være nødvendigt med en operation eller blokade for at lindre smerterne.. En undersøgelse vil kunne afklare årsagen og lægge den bedste behandlings plan for dig

Brug for hjælp?