Øvelser til nakke smerter

Fire gode øvelser til nakke smerter

Har du fået akutte nakke smerter eller et hold i nakken er der nogle øvelser du selv kan forsøge.

Du skal ikke gå igang med øvelserne hvis:

• Dine smerter er opstået efter et fald, hvor du slog hovedet eller nakken
  • Du bliver dårlige eller utilpas når du bevæger nakken
  • Pludselig har fået synsforstyrrelse, talebesvær, kraftig kvamle, synkebesvær eller raftig svimmelhed.

De ovennævnte ting sker heldigvis sjældent ved nakke smerter, men hvis de sker for dig skal du kontakte din læge for en vurdering.

Hvis du ikke har noget de ovennævnte kan du rolig forsøge øvelserne nedenunder.

Disse øvelser har til hensigt at lindre dine smerter og hvis de er de rigtige for dig kan du forvente:

• at smerten ved øvelsen aftager efterhånden som du gentager den
  • at du efter øvelsen har mindre ondt og kan bevæge dig mere frit

Du skal ikke forsætte med dem hvis du har mere ondt og mindre bevægelighed når du er færdig. Ønsker du en individuel undersøgelse og behandling kan du booke en tid.

Øvelser

Øvelse nr. 1: Det er basis øvelsen for de andre øvelser og kan godt være lidt svær at lærer men tiden du bruger på at lære den er givet godt ud.

Øvelse nr. 2: Denne øvelse bygger videre på øvelses 1 og har til formål at giver dig mere behvægelighed når du ikke bagover sammen med en reduktion af dine nakke smerter.

Øvelse nr. 3: Denne øvelse er for at du skal komme helt ud i yderstilling. Vær sikker på at du laver øvelse nr 2 helt ud i yderstilling før du tilføjer øvelse nr 3

Øvelse nr. 4: Hvis du har ikke har haft effekt af øvelse 1 – 3 kan du forsøge øvelse nr 4. Den kan også være god hvis din nakke smerter er mere kraftige i den ene side end den anden. Det er som regel mest effektivt at lægge øret ned til den side der er flest smerter i.