“Skal jeg stopppe hvis det gør ondt?”

mine 19 år som fysioterapeut er dette nok et af de spørgsmål jeg oftest er blevet stillet.

Det kan både dreje sig om smerter, træning, genoptræning, øvelser i forbindelser med behandling og smerter i forbindelser med dagligdags aktiviteter.

Svaret er: Nej, Måske og Ja: Det blev du jo ikke meget klogere af, men så læs videre her:

Smerte er nervesystemets måde at sige “Pas på – er du sikker på at det her er god ide?” og det skal du jo så gerne kunne svare på. Til dette kan du bruge trafiklysguiden. Den kan hjælpe dig til at forstå, hvad dine smerter prøver at fortælle dig.

Trafiklysguiden

Rødt lys betyder stop! –

Dine smerter stiger jo mere du laver. De breder sig måske ud i andre områder og bliver hængende længe efter du er stoppet med din aktivitet!

Gult lys betyder forsæt forsigtigt.

Det gør ondt imens du træner eller er aktiv, MEN smerten forsvinder inden for 10 – 15 minutter efter din træning. Hvis du har trænet med samme belastning i en periode betyder det ofte, at du bliver stærkere og således vil opleve færre og færre smerter.

Grønt lys betyder fortsæt.

Øvelserne gør ondt i starten, men smerten aftager efterhånden som du laver flere gentagelser OG smerten er mindre når du er færdig. Tillykke 😉 Du har fundet en øvelse / aktivitet der er rigtig god for dig.

Planlægning af træning.

Hvis du er usikker på, om du kan holde til en aktivitet eller træning er det en god ide at starte forsigtigt ud. Efterhånden som du bliver mere sikker på at du kan holde til øvelsen, kan du øge mængden.

Øsnker du en individuel vurdering af din skade så bestil en tid så du kan komme tilbage til et aktivt liv hurtigst muligt.

stoppe når det gør ondt

Andre artikler